Objednáte-li si marokánek k ambasadorkám a na odběrné místo, vyrazí na svou cestu na začátku ledna (pokud se spolu nedohodneme jinak). Poslední balíček do Brna odcházel 10.12.2019.

Povídání o karotenoidech

Karotenoidy

 

Víte, co mají společného rajče, žloutek, peří dospělého plameňáka, lososí maso a oranžové či žluté podzimní listí?

 

Jsou to barvy, za které vděčí pigmentům zvaným karotenoidy.

 

Karotenoidy se vytváří ve všech fotosyntetizujících organismech (rostliny, řasy aj.), kde se podílejí na procesu fotosyntézy a poskytují ochranu před poškozením vlivem slunečního záření.

V rostlinách bývají často zamaskovány přítomností hlavních fotosyntetických barviv, zelených chlorofylů. Dobře známé podzimní žloutnutí listí má na svědomí právě úbytek chlorofylů, které se rozkládají rychleji, než karotenoidy, a umožňují jim tak vyniknout. Změnu barvy, způsobenou těmito dvěma druhy pigmentů, můžeme pozorovat také při procesu zrání, např. u rajčat.

 

Až na ojedinělé výjimky z řad členovců není znám žádný živočich, jehož tělo by bylo schopno si karotenoidy samo vyrábět. Získáváme je z potravy.

Například slavné zbarvení peří dospělých plameňáků je způsobeno karotenoidy, přijatými v potravě, a nikoli vlastními pigmenty, melaniny, jak je tomu třeba u vran, orlů skalních či našich vlasů. Karotenoidy z vnějších zdrojů jsou odpovědné i za barvu zmíněných žloutků a lososího masa.

 

Příjem hojného množství karotenoidů je pro naše zdraví i krásu velice důležitý.

Jako významné antioxidanty a fotoprotektiva nás karotenoidy chrání před mnoha nemocemi a zdravotními problémy, stárnutím a poškozením kůže vlivem slunečního záření.

 

Jelikož jsou informace o vnitřním užívání karotenoidů a jejich zdravotních účincích široce dostupné, zaměříme se především na jejich kosmetické použití a účinky.

Carotinoide

 

 

Kosmetické použití karotenoidů

 

Karotenoidy se bezesporu řadí mezi nejdůležitější anti-aging aktivní látky a jako takové by v našem kosmetickém arzenálu měly mít své pevné místo.

 

Hned na začátku bych ráda uvedla, že karotenoidy se do naší kůže dostávají dvěma způsoby a že klíčem ke stoprocentnímu využití jejich obrovského kosmetického potenciálu je používání obou těchto způsobů zároveň.

 

Prvním způsobem je íjem z potravy.

Stačí k němu konzumovat dostatek potravin, bohatých na karotenoidy a to vždy současně s tukem. Bez přítomnosti tuku náš organismus nedokáže karotenoidy efektivně vstřebat, jedná se totiž o látky, rozpustné právě v tucích.

Dobrými zdroji karotenoidů jsou např. špenát, kadeřávek, mrkev, rajčata, vodní meloun, dýně, hrách, kukuřice, kapusta, meruňky, brambory, papája či pampeliškové listy.

 

Druhým způsobem je zevní aplikace.

Ta spočívá v nanášení karotenoidů na kůži, tedy přímo na místo určení.

Používáme k tomu oleje s jejich vysokým obsahem, např. známý macerát kořene mrkve, olej z dužiny rakytníku aj.

 

Ač se o přínosech cíleného zvyšování obsahu karotenoidů v kůži dočteme nejčastěji v souvislosti s létem a opalováním, jejich hojná přítomnost je důležitá po celý rok a působení komplexnější, než jen posilování odolnosti kůže vůči UV záření.

 

Karotenoidy doplňujeme celoročně, vnitřně prostřednictvím zdravé a pestré stravy, zevně pravidelným používáním příslušných olejů.

S jejich zvýšeným přísunem začínáme už před koncem zimy a pokračujeme do konce léta, aby byla naše kůže odolnější vůči škodlivým účinkům UV záření po celou slunečnou sezónu.

 

Frekvenci zevního použití volíme podle koncentrace karotenoidů v přípravku a toho, jak se naše pleť cítí a jak vypadá.

Je-li vypnutá, pružná a vyhlazená s lehkým nazlátlým či naoranžovělým nádechem, množství podávaných karotenoidů jí očividně svědčí. Získává-li ale nepřirozenou, výrazně oranžovou barvu nebo pozorujeme-li jiné nežádoucí změny, frekvenci použití či koncentraci karotenoidů v přípravku významně snížíme.

Přesně stanovit, jak často karotenoidové oleje používat, si netroufám; vycházejme ale z předpokladu, že čím méně karotenoidů daný produkt obsahuje, tím častější použití je třeba a naopak.

Používáme-li např. silný mrkvový macerát nebo nepříliš zředěný či dokonce čistý olej z dužiny rakytníku, postačí nám aplikovat jej řekněme dvakrát týdně.

Přípravek, který ve srovnání s uvedenými oleji obsahuje karotenoidů o poznání méně, můžeme používat každý den.

 

Pamatujte, že karotenoidy neslouží jako primární UV filtr!

Pleť je musí vstřebat a včlenit do své vlastní sítě antioxidantů, k čemuž potřebuje čas.

Proto s jejich zvýšeným doplňováním začínáme vždy v několikatýdenním předstihu před očekávaným zesílením oxidační zátěže.

 

Karotenoidy, stejně jako ostatní aktivní látky, které mají za úkol pronikat do pleti, používáme především coby večerní péči.

Večer a noc jsou časem, kdy pokožka regeneruje a její propustnost je nejvyšší.

 

Nezapomínejte současně s karotenoidy hojně doplňovat i další nezbytné antioxidanty, zejména vitamín E a C, a to rovněž vnitřní i zevní cestou!

Různé antioxidanty mají různé specializace a úzce mezi sebou spolupracují.

Výrazná převaha jednoho druhu antioxidantu nad ostatními může způsobit více škody, než užitku.

 

 

Účinky

- Ochrana kůže před škodlivým působením UV záření a zdrojů oxidační zátěže obecně; prevence předčasného stárnutí1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18

- Omlazení pleti díky přeměně karotenů (zejména beta-karotenu) na retinol19, 20

- Zvýšení atraktivity v důsledku změny barvy kůže21

 

Pro www.marokovbatohu.cz Johanka Severská

 

 Zdroje:

1) https://academic.oup.com/ajcn/article/71/3/795/4729215

2) https://econtent.hogrefe.com/doi/abs/10.1024/0300-9831.75.1.54

3) https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2014/fo/c4fo00280f/unauth#!divAbstract

4) https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1751-1097.1986.tb05596.x

5) https://link.springer.com/article/10.1007/s12033-007-0051-z

6) https://www.jstage.jst.go.jp/article/jcbn/48/1/48_11-008FR/_article/-char/ja/

7) https://www.karger.com/Article/Abstract/101807

8) https://www.karger.com/Article/Abstract/64532

9) https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1562/0031-8655(2002)0750503DOLOLC2.0.CO2

10) https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022202X15306862

11) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23053552

12) https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0923181111002003

13) https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1540-9740.2004.02420.x

14) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6098906/

15) https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/php.13039

16) https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1468-3083.2004.00850.x

17) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6264659/

18) https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/lapl.200810092

19) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15335356

20) https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/ics.12348

21) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3871348/